یوتیوب

راهنمای رشد کانال یوتیوب در سال ۲۰۲۲

رشد کانال یوتیوب

راهنمای رشد کانال یوتیوب در سال ۲۰۲۲

مقدمه رشد کانال یوتیوب

اگر می‌خواهید سال ۲۰۲۲ سال موفقیت شما در یوتیوب باشد، باید بتوانید اعماق کانال و مشترکین یوتیوب را زیر و رو کنید. هر انسان در جایگاه فریلنسر و ارائه‌دهنده خدمات خلاق، مجموعه خاصی از مهارت‌ها و دیدگاه‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. کافی است بتوانید مهارت‌ها و دیدگاه‌های خود را در قالب موضوعات مختلف ارائه دهید و خود را از طریق این موضوعات به مخاطب معرفی کنید. در این مقاله قصد داریم قدم به قدم تحقیق تا رسیدن به استراتژی برنده رشد کانال یوتیوب را باهم بیاموزیم. همراه ما باشید.

فضای سفید (White Space) خودتان را پیدا کنید

فضای سفید یا وایت اسپیس به‌طور خلاصه به‌معنای درک تمام فعالیت‌هایی است که رقیبان شما انجام می‌دهند، تا بتوانید کاری کنید که آن‌ها انجام نمی‌دهند!

نحوه تجزیه و تحلیل White Space برای کانال یوتیوب

در گام اول سعی کنید به‌کمک ابزارهای آنلاین رایگان مثل Channel Crawler، با شناسایی سایر کانال‌های یوتیوب که در زمینه مشابه فعالیت می‌کنند، شروع کنید. این تجزیه و تحلیل عموما بر اساس کیفیت و قیمت انجام می‌شود و در زمینه یوتیوب می‌تواند حول این محورها باشد:

  • طول ویدیو (طولانی یا کوتاه) و قالب (محتوای آموزشی یا محتوای سرگرمی محاوره‌ای)
  • طول ویدیو (طولانی یا کوتاه) و سطح تولید (ویرایش حرفه‌ای شامل ترنزیشن، فصل‌بندی و غیره یا ویرایش کم یا حتی فیلم خام بدون ویرایش).
  • قالب (محتوای اطلاعاتی یا محتوای سرگرمی محاوره ای) و تعداد بازدیدهای آن‌ها
  • قالب ویدیو و تعداد نظرات
  • سطح تولید و تعداد لایک

بی‌شمار از این ترکیب‌ها می‌توان ساخت که اطلاعات خوبی در مورد محل وقت‌گذرانی کاربران در اختیار ما قرار می‌دهند. پس از آنکه به فهرستی حاوی حدودا ۲۰ کانال رسیدید که به موضوعات محتوای مشابه شما می‌پردازند، محبوب‌ترین ویدیوهای آن‌ها را روی یک ماتریس ترسیم کنید که برچسب محورهای آن، فاکتورهای مدنظر شما است. سپس این تجزیه و تحلیل را با برچسب‌های مختلف برای محورها تکرار کنید و ببینید آیا در مناطق مشابه، فضای سفید همپوشانی دارد یا نه.

رشد کانال یوتیوب با استفاده از یک رویکرد اطلاعاتی

چه انتظاری از رشد کانال یوتیوب خود دارید؟ دنبال زمان تماشای طولانی‌تر هستید؟ سابسکرایبرهای بیشتری می‌خواهید؟ دوست دارید ویدیوهای شما بیشتر به اشتراک گذاشته شوند؟

زمانی که برای توسعه کانال یوتیوب خود تلاش می‌کنیم، باید KPIهای خاصی را انتخاب کرده و روی آن‌ها تمرکز کنیم. بنابراین قدم ابتدا باید بتوانید کانال خود را تجزیه و تحلیل کنید و با استفاده از داده‌های به‌دست آمده عملکرد فعلی خود را محک بزنید. سپس زمان تولید محتوا بر اساس این تجزیه و تحلیل‌ها، به این فکر کنید که چه معیاری در نظر شما بیشترین اهمیت را دارد.

این تمرین به شما کمک می‌کند تا بهترین محل تمرکز استراتژی یوتیوب خود را بیابید و از این بینش جدید در کنار روندهای قدیمی‌تر که هنوز در سال ۲۰۲۲ عملکرد خوبی دارند، استفاده کنید.موقع انتخاب انتخاب شاخص کلیدی عملکرد جهت رشد کانال یوتیوب، سه آمار مهم بر تصمیم ما تأثیر می‌گذارند:

1 – محتوای HOW TO (چطور …) بیشترین میزان بیننده را دارد

طی گزارشاتی که اخیرا به‌دست آمده است، بیش از 50٪ بینندگان یوتیوب به‌خاطر استفاده از محتوای آموزشی مربوط به حرفه، صنعت یا سرگرمی مورد علاقه خود، کلید سابسکرایب یک کانال یوتیوب را فشار می‌دهند.

محتوای آموزشی معمولا کوتاه‌تر از محتواهای سرگرم‌کننده است و از آنجایی که هدفمندانه و با نهایت دقت تهیه می‌شود،‌ نسبت به ویدیوهای سرگرم‌کننده با مدت زمان طولانی‌تر، طرفداران بیشتری دارد. حتی می‌توانید با برداشتن مرز بین این دو حوزه، محتوای آموزشی را در قالب سرگرم‌کننده تولید کنید و در اختیار کاربران قرار دهید تا علی‌رغم طولانی بودن ویدیو، کاربر مایل به تماشای آن باشد. به خاطر داشته باشید که استراتژی شما برای رشد کانال یوتیوب باید روان و انعطاف‌پذیر باشد. معمولا تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب با قوانین سفت و سختی مواجه نیستند، فقط باید بتوانند عناصر سرگرمی و آموزش را همزمان در ویدیوهای خود بگنجانند.

رفته‌رفته با مشاهده افزایش مدت‌زمان تماشای ویدیوها متوجه می‌شوید چه زمانی ویدیوهای شما به نقطه مطلوب هر دو عنصر دست یافته است.

یوتیوب فکر سازندگانی که ویدیوهای طولانی تولید می‌کنند را هم کرده است. یکی از بهترین گزینه‌ها ویژگی Chapters یا فصل‌بندی است. مواقعی که ویدیوی آموزشی قابل کوتاه کردن نیست، کاربران می‌توانند ویدیوها را در قالب بخش‌های کوتاه‌تر به نام فصل منتشر کنند. به این ترتیب ویدیوی طولانی که تولیدکننده محتوا در نظر داشت، ساخته می‌شود و نیاز بیننده‌ای که می‌خواهد از ابتدا تا انتهای ویدیو را کامل تماشا کند، برطرف می‌شود.

در عین حال کاربران بی‌حوصله می‌توانند به این ویدیوهای طولانی به‌صورت فصل به فصل با عناوین و توضیحات مشخص دسترسی داشته باشند. به این ترتیب کاربران می‌توانند فقط بخشی از ویدیو را تماشا کنند که به محتوای مورد نظرشان مربوط می‌شود و به لطف بهینه‌سازی عناوین و توضیحات، به‌راحتی می‌توانند بخش مورد نظر خود را بیابند.

۲. تامبنیل‌های سفارشی روی تصمیم بینندگان برای کلیک و تماشای ویدیوها تاثیر می‌گذارند

90٪ ویدیوهای پربازدید یوتیوب تامبنیل‌های سفارشی دارند. فقط کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید و تصویر خود را طراحی کنید. در حال حاضر پیشنهاد می‌شود در طراحی این تصاویر از رنگ‌های سیاه، قرمز و سفید استفاده نشود. چرا که این‌ها رنگ‌های پلتفرم یوتیوب محسوب می‌شوند و استفاده از رنگ‌های دیگر که کنتراست خوبی با این رنگ‌ها داشته باشند، راحت‌تر نظر کاربران را جلب می‌کند. برای اعمال این تغییر جزئی ابدا نیازی به تغییر استراتژی رشد کانال یوتیوب خود نخواهید داشت و می‌توانید با خیال راحت بدون در نظر گرفتن مسیری که در آن قدم برمی‌دارید، از این ترفند برای جلب نظر کاربران یوتیوب استفاده کنید.

۳. به گزارش یوتیوب، ویدیوهای پیشنهادی بیشتر از ویدیوهای فید پخش می‌شوند

همواره روی تعداد مشترکین یوتیوب رقابت وجود دارید و این یکی از مهم‌ترین معیارهای موفقیت یک کانال یوتیوب محسوب می‌شود. اما بنا به گزارشات یوتیوب، مشترکین بیشتر از آنکه ویدیوهای فید خود را تماشا کنند، روی ویدیوهای پیشنهادی یوتیوب کلیک می‌کنند و علت آن ارائه تجربه کاربری بهتر است.

سناریوهای زیادی بر افشای چنین بینشی تأثیر گذاشته است. یکی از سناریوهای اصلی که در موفقیت ویدیوهای پیشنهادی نسبت به ویدیوهای فید نقش داشت، این بود که اگر موضوع ویدیوهای جدید کانال‌ها با انتظارات کاربران مطابقت نداشته باشد، آن‌ها تمایلی به تماشای محتوای جدید نخواهند داشت.

به عنوان مثال، اگر تمرکز ویدیوهای یک کانال روی رونویسی سریع باشد، اما یکباره ویدیویی با موضوع آنباکسینگ یک سخت‌افزار جدید منتشر شود، طبیعی است که سابسکرایبر این ویدیو را تماشا نکند. چون با هدف تماشای ویدیوهای مربوط به رونویسی کانال را دنبال کرده و فرضا محتوایی در مورد خطاهای رونویسی یا موارد استفاده متن رونویسی‌شده برای او جذاب‌تر خواهد بود.

همه اینها به این معنی است که تمرکز بر انتخاب موضوع و کیفیت ویدیوی بیشتر از تلاش برای جذب مشترک منجر به رشد کانال یوتیوب شما می‌شود و اینکه بفهمیم چه محتوایی برای کاربر جذاب‌تر است، نیازمند صبر و مقداری کنجکاوی است.

فراتر از تجزیه و تحلیل کانال یوتیوب، ابزارهای رایگانی هم وجود دارند که دردسرهای انتخاب موضوع را قابل کنترل می‌کنند. پس از آنکه تحقیقات خود به پایان رساندید، هر چند ماه یکبار مجددا اقدام به تحقیق دوباره کنید تا استراتژی شما اثربخش باقی بماند.

استفاده از پلتفرم‌های دیگر برای رشد کانال یوتیوب

در عصر دیجیتال مارکتینگ، فریلنسرها به ابزارهای برندهای بزرگ جهانی دسترسی دارند. نکته کلیدی دانستن نحوه استفاده از هر پلتفرم است. اینکه فرد انگیزی کافی برای آزمایش و تغییر مداوم را داشته باشد تا نهایتا به ترکیب مناسبی برای رشد کانال یوتیوب خود دست پیدا کند.

تقریبا تمام کارآفرینانی که رویای رشد کسب و کار خود را در سر دارند، از آمیخته بازاریابی استفاده می‌کنند. امروز بازاریابی دیجیتال استراتژی‌های بازاریابی بیشتری نسبت به گذشته ارائه می‌دهد. در ادامه این بخش به برخی از پلتفرم‌هایی که می‌توان از آن‌ها در راستای توسعه کانال یوتیوب استفاده کرد، اشاره می‌کنیم.

۱. استفاده از تیک‌تاک (TikTok) برای تقویت محتوای یوتیوب

شبکه اجتماعی تیک‌تاک از نظر میانگین مدت‌زمان صرف‌شده هر کاربر با دستگاه اندروید، رسما از یوتیوب پیشی گرفته است. چرا؟ چون کاربران بیشتر مجذوب ویدیوهای کوتاه می‌شوند. مدت زمان ۶۰ ثانیه‌ای ویدیوهای این پلتفرم فرصت کافی برای توضیح محتواهای آموزشی در اختیار کاربران نمی‌گذارد، باید بلد باشید از این پلتفرم برای جذب بیننده و متقاعد کردن آن‌ها برای کلیک روی لینک یوتیوب خود استفاده کنید.

کمی در این شبکه پرسه بزنید و با تکنیک‌های آن آشنا شوید. نهایتا سبکی متناسب با محتوا و مخاطبان خود انتخاب کنید. به این ترتیب می‌توانید از این پلتفرم محبوب برای رشد کانال یوتیوب خود بهترین استفاده را ببرید.

۲. استفاده از ایمیل برای بازدیدهای بیشتر ویدیوهای یوتیوب

منظور از ایمیل چیز عجیبی نیست؛ می‌تواند همان ایمیل‌های شخصی بین شما و مشتریان فعلی باشد. یکی دیگر از تاکتیک‌های آزمایش شده و واقعی برای استفاده از ایمیل، امضای ایمیل است که هنوز یک تاکتیک بازاریابی ارزشمند تلقی می‌شود. با استفاده از امضای ایمیل اطمینان حاصل می‌کنید که کاربرانی که برای آن‌ها ایمیل ارسال می‌کنید، فرصت رویارویی با کانال یوتیوب شما را دارند. راه‌اندازی این پلتفرم اصلا سخت نیست؛ بنابراین حتی اگر برای جذب مشترکین جدید شبیه معجزه عمل نکند، ارزش وقتی که می‌گذارید را خواهد داشت.

۳. رشد کانال یوتیوب با استفاده از پادکست

مزیت پادکست نسبت به محتوای بصری این است که به کاربرانی که حوصله تماشای ویدیو را ندارند و دوست دارند همزمان به کارهای خود برسند، یک جایگزین عالی برای ویدیوهای یوتیوبی معرفی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم از این تکنولوژی محبوب و پرطرفدار در جهت رشد کانال خود استفاده کنید. هر قسمتی از پادکست که می‌توانید به کانال خود اشاره کنید و کاربران را به مشاهده ویدیوهای خود ترغیب کنید. برای آنکه آسیبی به تجربه کاربر وارد نشود، در مورد لینک‌ها و اینکه دقیقا کاربر را به کجا هدایت می‌کنید، دقیق باشید. با کمی تحقیق پیرامون پادکست و استراتژی تولید آن، از این تکنولوژی جهت معرفی بیشتر کانال یوتیوب خود بهره ببرید.

کلام آخر

اگر بخواهیم نگاهی خلاصه به مفاهیم این مقاله بیندازیم، سه نکته زیر جان کلام ما پیرامون رشد کانال یوتیوب در این مطلب بود:

  • اگر مجبور شده اید بیش از سه بار در مورد چیزی با مشتریان خود صحبت کنید، در مورد آن یک محتوای ویدیویی بسازید.
  •  چندین بار از خود پرسیده‌اید، ارزشش را دارد که در مورد آن  موضوع  یک ویدیو بسازید.
  • اگر می‌دانید که محتوای شما زندگی کسی را آسان‌تر، بهتر یا لذت‌بخش‌تر می‌کند، حتما برایش یک ویدیو بسازید.

ساخت ویدیو اولین قدمی است که برمی‌دارید! پس از آن افزایش بینندگان به مهارت‌های شما و تلاش برای همسو شدن با تغییرات مداوم الگوریتم یوتیوب و شیوه‌های جدید بهینه‌سازی این پلتفرم بستگی دارد. اگر شما خواننده عزیز استراتژي خاصی برای رشد کانال یوتیوب در نظر دارید، مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.


جهت استفاده از خدمات تبلیغات در یوتیوب می توانید از خدمات سایت اندروپی استفاده کنید.

برگرفته شده ار مقاله زیر می باشد : https://www.voices.com/blog/how-to-grow-your-youtube-channel

One Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا